Ćwiczenia coachingowe

Zapraszam Cię do podróży w głąb Twojej osobowości.

Potrzebna Ci będzie kartka do rysowania i kredki oraz kartka na pojawiające się refleksje i zapiski.

Podczas słuchania rysuj swoje postaci tak, jak czujesz i zapisuj refleksje też tak, jak czujesz. Na końcu zobaczysz, jaką opowieść sobie zyskasz.

Zawsze możesz umówić się ze mną na sesję, by omówić to, co w sobie odkryłaś/-łeś. (proszę podlinkować do zakładki KONTAKT)

Możesz też pogłębić temat kupując moją książkę „Coaching relacji z sobą i z bliskimi” (proszę podlinkować do zakładki PUBLIKACJE)

Jeśli chcesz książkę z dedykacją, napisz do mnie (proszę podlinkować do zakładki KONTAKT)

 

Temperamenty i potrzeby…

Masz przed sobą mapę królestwa – to ta pusta kartka przed Tobą. Przyznasz, że jest to bardzo ogólna mapa, bez szczegółów, bez konkretów. Twoją rolą będzie uzupełnienie tej mapy o to, co poczujesz podczas słuchania opowieści o tym królestwie. Wszystko, co zacznie się pojawiać jest ważne i nie ważne. Reaguj sercem, a wybierzesz właściwie.

Tu posłuchaj:

https://www.youtube.com/watch?v=zNoK6SfbLOg&list=PLVJWgi8rKPWQDMvJGLbKq9sf7ISA1sgTC&index=29

 

Poniżej masz opowieść…

Jest to opowieść o królu, błaźnie, mędrcu i czarnoksiężniku. Wszystkie te postaci są tobie znajome dzięki bajkom z dzieciństwa, lekcjom historii ze szkoły, twoim zainteresowaniom oraz temu, co wiesz o świecie i ludziach. Co sobie przypominasz o tych postaciach? Jak je odbierasz? Jaki nadasz im teraz znak rozpoznawczy? Rysuj, pisz, oznacz każdego…

A zatem…

 

Król, jak to król:

- ma jedną najważniejszą rolę do wykonania – być najważniejszym; W jakich sytuacjach chcę być najważniejsza/najważniejszy?
- jego celem jest mieć władzę; W jakich sytuacjach zabiegam o władzę? Jakimi sposobami?
- kierunek, który nadaje swojemu życiu – iść własną drogą; Jak wygląda moja droga? Dokąd prowadzi?
- charakteryzuje się bardzo logicznym stylem myślenia – nie ma tu przestrzeni na żadne „wydaje mi się”, „chyba” itp. Ma być konkretnie i na temat. W jakich sytuacjach odbieram innym możliwość wypowiedzenia się? Kiedy przerywam najczęściej? Za co krytykuję rozmówców? Jak to wpływa na moje relacje z innymi?
- swoje niskie poczucie wartości chowa za dyrektywnością; W jakich sytuacjach jestem dyrektywna? Z czym to się wiąże?
- staje się depresyjny, gdy życie wymyka mu się spod kontroli, gdy odczuwa brak uznania; W jakich sytuacjach tak się dzieje u mnie?
- jego malejąca skuteczność jest zawsze wynikiem przeciwności, których źródłem są niekompetentni ludzie; W jakich sytuacjach maleje moja skuteczność?
- znakiem rozpoznawczym są eksplozje emocji, gł. gniewu; W jakich sytuacjach wybucham?
- magazynuje „haczyki” na innych; Kogo mam w tzw. szachu? Jak to wykorzystuję?
- ukryte potrzeby – sukces, władza, uznanie.

 

Błazen, jak to błazen:

- jego rolą jest być gwiazdą; W jakich sytuacjach chcę być gwiazdą?
- jego celem jest bawić się, ponieważ zabawa jest nauką; Czego uczę się bawiąc się? Czym dla mnie jest zabawa?
- kierunek, który nadaje swojemu życiu – iść szczęśliwą drogą; Jak wygląda moja droga? Dokąd prowadzi?
- charakteryzuje się bardzo abstrakcyjnym stylem myślenia – tu jest przestrzeń na każde „wydaje mi się”, „chyba” itp. A tego jest bardzo dużo. W jakich sytuacjach nie dopuszczam innych do głosu? Za co krytykuję rozmówców? Jak odbieram to, gdy mi się przerywa? Jak to wpływa na moje relacje z innymi?
- swoje niskie poczucie wartości chowa za cynizmem; W jakich sytuacjach jestem cyniczna? Z czym to się wiąże?
- staje się depresyjny, gdy życie przestaje być zabawne, gdy pojawia się w nim zbyt dużo krytyki; W jakich sytuacjach tak się dzieje u mnie?
- jego malejąca skuteczność wynika z okoliczności, na które przecież nie ma wpływu; W obliczu jakich okoliczności maleje moja skuteczność?
- znakiem rozpoznawczym jest zbieranie życiowego doświadczenia; Czym są dla mnie moje doświadczenia?
- magazynuje radość i używa jej w każdej możliwej sytuacji; Jak zapamiętuję radości? Jak używam jej w moim życiu?
- ukryte potrzeby – zainteresowanie jego osobą, aprobata ze strony innych.

 

Mędrzec, jak to mędrzec:

- jego rolą jest stanowić publiczność dla innych wielkich tego świata; W jakich sytuacjach najwygodniej jest mi być publicznością? W jakich sytuacjach umywam ręce od odpowiedzialności?
- jego celem jest mieć spokój, a w niektórych momentach nawet ten święty; Czym jest dla mnie spokój? Przed czym uciekam w swój spokój?
- kierunek, który nadaje swojemu życiu – iść łatwą drogą; Co dla mnie znaczy łatwa droga? Dokąd ona mnie prowadzi?
- charakteryzuje się bardzo emocjonalnym stylem myślenia – tu jest przestrzeń na wyczuwanie każdej emocji oraz subtelności w głosie. W czym mi to pomaga, a w czym nie? Jak odbieram to, gdy moje odczucia są bagatelizowane? Jak to wpływa na moje relacje z innymi?
- swoje niskie poczucie wartości chowa za namolnością; W jakich sytuacjach jestem namolna, wręcz upierdliwa? Z czym to się wiąże?
- staje się depresyjny, gdy życie przestaje jest pełne problemów, gdy nie ma spokoju; W jakich sytuacjach tak się dzieje u mnie?
- jego malejąca skuteczność wynika z okoliczności, na które sprzysięgły się przeciwko niemu; W obliczu jakich okoliczności maleje moja skuteczność?
- znakiem rozpoznawczym jest oszczędzanie energii; Po co oszczędzam swoją? Do czego to prowadzi w relacjach z innymi ludźmi?
- magazynuje smutek i zamartwianie się; Czym jest dla mnie smutek? Kiedy najczęściej używam „zamartwiania się”?
- ukryte potrzeby – szacunek i poczucie wartości w oczach innych.

 

Czarnoksiężnik, jak to czarnoksiężnik:

- jego rolą jest być przydatnym i użytecznym; W jakich sytuacjach chcę być taki?
- jego celem jest perfekcja; Czego nie rozpoczynam, póki nie mam wszystkiego? Co powstrzymuje mnie przed działaniem na 100%?
- kierunek, który nadaje swojemu życiu – iść właściwą drogą; Moja właściwa droga – czyli jaka? Co dla mnie jest właściwe? Dokąd prowadzi moja właściwa droga?
- charakteryzuje się analitycznym stylem myślenia – tu nie ma przestrzeni na żadne „wydaje mi się”, „chyba” itp. Tu nie ma przestrzeni na zbędne słowa. W jakich sytuacjach analizuję? Co jest przedmiotem moich analiz? Jak traktuję to, co uważam za zbędne? Jak to wpływa na moje relacje z innymi?
- swoje niskie poczucie wartości chowa za zgryźliwością i złośliwością; W jakich sytuacjach jestem zgryźliwa, a w jakich złośliwa? Z czym to się wiąże?
- staje się depresyjny, gdy w życie wkrada się nieład i nie ma nadziei na porządek, który może uratować wszystko od zniszczenia. W jakich sytuacjach swój własny porządek świata stawiam ponad tu i teraz? Co się dzieje ze mną, gdy czuję nieład otaczającego mnie świata?
- jego malejąca skuteczność wynika z nienależytego porządku, którego źródłem są niefrasobliwi ludzie; Należyty porządek świata – co to dla mnie oznacza?
- znakiem rozpoznawczym jest oszczędzanie energii; Po co oszczędzam swoją? Co mi daje oszczędzanie energii? Do czego to prowadzi w relacjach z innymi ludźmi?
- magazynuje lęki, fobie i niepokoje; Czego tak naprawdę się boję? Co mi daje odczuwanie lęków i niepokojów? Do czego prowadzą moje fobie?
- ukryte potrzeby – porządek, czułość „na odległość”.

 

Uporządkuj swoje myśli. Odnieś to do siebie i tego, kim jesteś, jakie tworzysz relacje i jaki ład panuje w twoim królestwie, czyli w twojej osobowości.

 

4 postaci przekazują nam animusz 4 okresów w życiu człowieka, które łączą się i potrzebują nawzajem swojego wsparcia. Król to młodość, Błazen to dzieciństwo, Mędrzec to starość, Czarnoksiężnik to dorosłość.

Każdy król, bez względu na swoją pozycję i aktywność potrzebuje:

- mędrca, który oświeci go swą mądrością, nauczy dyplomacji i okaże cierpliwość;
- błazna, który podsunie mu pomysły i rozbawi;
- czarnoksiężnika, który analitycznym okiem przyjrzy się każdej ewentualności.

 

Każdy błazen, bez względu na swoją pozycję i aktywność potrzebuje:

- mędrca, który oświeci go swą mądrością, nauczy dyplomacji i okaże cierpliwość;
- króla, który przydzieli mu zadania i uczyni odpowiedzialnym za ich realizację;
- czarnoksiężnika, który analitycznym okiem przyjrzy się każdej ewentualności.

 

Każdy mędrzec, bez względu na swoją pozycję i aktywność potrzebuje:

- króla, który przydzieli mu zadania i uczyni odpowiedzialnym za ich realizację;
- błazna, który podsunie mu pomysły i rozbawi;
- czarnoksiężnika, który analitycznym okiem przyjrzy się każdej ewentualności.

 

Każdy czarnoksiężnik, bez względu na swoją pozycję i aktywność potrzebuje:

- mędrca, który oświeci go swą mądrością, nauczy dyplomacji i okaże cierpliwość;
- błazna, który podsunie mu pomysły i rozbawi;
- króla, który przydzieli mu zadania i uczyni odpowiedzialnym za ich realizację.


„Nie można być wielkim człowiekiem tanim kosztem.” - H. Balzac

pani przeciąga pogodęO co dziś wzbogaciła się Twoja historia?

Co sobie uświadomiłaś/-łeś?

Czego potrzebujesz robić mniej, czego więcej, a co zacząć robić inaczej, by lepiej porozumiewać się ze sobą?

Pamiętaj, że Twoi bliscy i znajomi mają też takie swoje królestwa. Zatem czego potrzebujesz robić mniej, czego więcej, a co zacząć robić inaczej, by lepiej rozumieć swoich bliskich i znajomych?

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.